Wszystko co dobre szybko się kończy… Ferie zimowe także, a co za tym idzie zajęcia w Bibliotece w ramach akcji „Zima w Mieście i Gminie Połaniec 2019” stały się już tylko wspomnieniem. Podczas tegorocznych ferii bawiliśmy się nietypowo - programowaliśmy roboty Dash i Dot, o które Biblioteka wzbogaciła się w ostatnim czasie. Dash i Dot to interaktywne roboty o przyjaznym wyglądzie i stosunkowo prostej obsłudze, dostosowane do potrzeb i umiejętności dzieci w każdym niemal wieku (od 5 lat). Dash porusza się, tańczy, śpiewa, mówi swoim głosem lub odgrywa dowolnie wgrany głos. Posiada czujniki, dzięki którym słyszy i reaguje na przeszkody. Dot to młodszy kolega Dasha, szczególnie lubiany przez maluchów, ponieważ można go brać do ręki i się nim pobawić. Dot także posiada czujniki, dzięki którym słyszy oraz zareaguje na potrząsanie i podrzucanie nim. Nie potrafi się poruszać, ale zmienia kolory, mruga okiem i wydaje różne dźwięki. Można nagrać na Dota własny głos lub dowolną ścieżkę dźwiękową.
Biblioteka posiada cztery roboty (dwa Doty i dwa Dashe) wraz z akcesoriami (uszy i ogon królika, spychacz, wyrzutnia piłeczek i cymbałki), które dodatkowo uatrakcyjniły zajęcia. Do sterowania robotami służyły tablety z zainstalowanymi aplikacjami: Go, Path, Wonder, Xylo i Blockly. Część aplikacji została napisana z myślą o najmłodszych, a inne wymagają już więcej umiejętności (np. znajomości języka angielskiego). Na zajęcia przyszły dzieci w różnym wieku, w tym i przedszkolaki, więc wykorzystaliśmy do zabawy głównie aplikacje dedykowane najmłodszym.
Zabawy z robotami w ramach ferii zimowych odbywały się dwa razy w tygodniu (we wtorki i piątki) w godzinach od 10 do 13. Na pierwszym spotkaniu, które upłynęły pod hasłem „Poznajmy się” poznawaliśmy roboty i uczyliśmy się sterować nimi używając aplikacji Go i Path. Zmienialiśmy im kolory (oczka i sensorów), sprawdzaliśmy jakie mogą wydawać dźwięki. Z Dota zrobiliśmy króliczka, dzięki przyczepieniu uszu i ogona. Stawialiśmy wspólnie pierwsze kroki w świecie programowania. To czego się nauczyliśmy przydało nam się podczas poruszania się „w labiryncie” podczas drugich zajęć. Tym razem dzięki naszym świeżo nabytym umiejętnościom, Dash musiał poradzić sobie z torem przeszkód i bez wypadku dotrzeć na jego koniec, gdzie czekał na niego Dot. Poznaliśmy także jak działa spychacz, który można dołączyć do Dasha. Używając spychacza i aplikacji Go zagraliśmy w robo-piłkę nożną. Na trzecim spotkaniu uczyliśmy się rzucać piłeczkami „do celu” dzięki wyrzutni. Katapultą dołączoną do Dasha sterowaliśmy poprzez aplikację Wonder. Do zabawy wykorzystaliśmy także wielkoformatową grę planszową „Dart pool” oraz plastikowe pudło. Początkowo trudno było zapanować nad robotem z wyrzutnią, kiedy piłeczki same wystrzelały jak szalone. Jednak wiadomo, że ćwiczenia czynią mistrza. Pod koniec zajęć każdy mógł poszczycić się trafnymi strzałami i celnym okiem. Podczas ostatnich zajęć poznaliśmy aplikację Xylo. Dzięki niej Dash z doczepionymi cymbałkami grał znane piosenki dla dzieci a my zgadywaliśmy „jaka to melodia?”. Uczyliśmy się także jak tworzyć własne krótkie utwory. Dzięki dokładniejszemu poznaniu aplikacji przekonaliśmy się, że Dash może także „zatańczyć” w rytm granych przez siebie melodii. Na koniec zajęć po poznaniu gamy i nutek, próbowaliśmy zaprogramować Dasha by zagrał nam piosenkę „Wlazł kotek na płotek”. Udało się nam, mimo że Dash nieco fałszował, ale to przecież nie była nasza wina ;)
Ponadto podczas każdego ze spotkań był czas na swobodną zabawę z robotami i ćwiczenie nabytych umiejętności. Używając Dashów graliśmy w robo-piłkę i robo-kręgle. Urządzaliśmy także robo-zapasy. Na każdych zajęciach bawiliśmy się także Dotami. Przekonywaliśmy się co taki mały robot potrafi. Wybraliśmy robotom także imiona: Ninja, Różyczka, Dracula i dr Pigułka. Uzupełnieniem zajęć praktycznych z robotami była praca plastyczna „Mój Dot”. Dzieci rysowały swojego wymarzonego Dota nadając mu zupełnie nowe cechy i wygląd oraz niepowtarzalne imię. Szkoda, że tylko na papierze, ale kto wie, co pokaże przyszłość...
Roboty wraz z akcesoriami oraz tablety do ich sterowania Biblioteka zakupiła dzięki dotacji finansowej od Fundacji Enea.
Informacje o robotach zaczerpnięto ze strony http://makewonder.pl/.