Warsztaty edukacyjne dla dzieci pod hasłem "Wirtualny spacer śladami legend"
W dniach od 14 do 22 maja 2012 roku w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Połańcu odbyły się zajęcia pod hasłem "Wirtualny spacer śladami legend". Warsztaty zorganizowano w ramach ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek 2012.
Przy użyciu nowoczesnego sprzętu i oprogramowania (tablica interaktywna z projektorem i laptopem) przeprowadzono 12 interaktywnych lekcji (w których uczestniczyło łącznie 290 osób – dzieci wraz z opiekunami) z udziałem dzieci ze Szkoły Podstawowej w Połańcu i Ruszczy.
Warsztaty miały na celu przekazanie praktycznej wiedzy na temat najnowocześniejszych technik wykorzystania internetu poprzez zabawę. Uczestnicy odbyli wirtualny spacer śladami najpiękniejszych polskich legend. Nauczyli się korzystać z narzędzi umożliwiających wirtualne odwiedzenie praktycznie każdego zakątka naszego kraju, planety, ale również i układu słonecznego.
Na początku zajęć zapoznano uczestników z trasą wycieczki i wyjaśniono sposób prowadzenia warsztatów. Na mapie zaznaczono lokalizację Połańca, a następnie zapytano, czy znają legendy związane z naszym miastem. Wyjaśniono, że w ostatnich czasie powstało kilka legend dotyczących Połańca w odpowiedzi na ogłoszony kilka lat temu regionalny konkurs. Przeczytano skróconą na potrzeby warsztatów legendę o pochodzeniu nazwy naszego miasta autorstwa p. Aldony Tarnowskiej.
Po zapoznaniu dzieci z legendą uruchomiono program Google Earth i z perspektywy widoku Ziemi z kosmosu omówiono pokrótce jego działanie. Poproszono jednego ochotnika by korzystając z wyszukiwarki programu przeniósł się do Połańca. Przy akompaniamencie dźwięków „łooooooooo” i „łaaaaaaaał” wydawanych w geście zachwytu przez dzieci po chwili ukazał się widok miasta z lotu ptaka. Prowadzący zajęcia poprosili by dzieci spróbowały zlokalizować budynek Biblioteki. Wspólnie postarano się zidentyfikować po przybliżeniu niektóre charakterystyczne miejsca w mieście. Dzieci bardzo entuzjastycznie zareagowały na to zadanie.
Po tym wstępie przeniesiono się z powrotem do widoku mapy kraju. Pokazano kolejne miejsce i przeczytano fragment legendy o „Warsie i Sawie”. Zademonstrowano również herb stolicy. Dzieci bez problemu odgadły nazwę miasta. Przy lasie uniesionych w górę rąk prowadzący zajęcia wytypowali kolejną osobę chętną do wyszukania Warszawy w programie Google Earth. Po przeniesieniu się do stolicy pokazano, w którym miejscu znajduje się obecnie pomnik Warsa i Sawy. Zademonstrowano jedną z funkcji programu – trójwymiarowy widok budynków (opcji niedostępnej przy oglądaniu Połańca). Jednak pomnik Warsa i Sawy nie był zbyt dokładnie z tej perspektywy widoczny, dlatego wykorzystano inne możliwości programu do jego pokazania. Zaprezentowano funkcję tzw. Street View – widok z perspektywy przechodnia, umożliwiający swobodne poruszanie się wyznaczonymi ulicami miasta i oglądania wszystkiego co znajduje się dookoła.
Jako bonus, nawiązując do tegorocznego hasła Tygodnia Bibliotek 2012 „Biblioteka ciągle w grze!” i zbliżających się mistrzostw piłkarskich pokazano Stadion Narodowy, zarówno z zewnątrz jak i od środka. Wywołało to jeszcze większe okrzyki zachwytu, zwłaszcza u chłopców. Na przykładzie stadionu zademonstrowano jeszcze jedną funkcję Google Earth – zdjęcia historyczne. Pokazano, jak wyglądał stadion na etapie budowy, jak wyglądał stary stadion 10-lecia oraz przeniesiono się do najstarszego widoku miejsca z 1935 i 1945 roku .
Z Warszawy przeniesiono się do Krakowa. I tu, jak to było wcześniej, przeczytano legendę „O smoku wawelskim”, zaprezentowano herb Krakowa i jeden z ochotników wyszukał „słynny gród Kraka” na interaktywnej mapie. Pokazano pomnik i pieczarę smoka znajdującą się u stóp Wawelu. Oprócz Google Earth wykorzystano inne narzędzie umożliwiające dokładne oglądanie wybranych miejsc. Uczestnicy zdobyli wiedzę pozwalającą na obsługiwanie wirtualnej panoramy na przykładzie serwisu www.360cities.net. Fotografie przedstawiały z różnej perspektywy pomnik smoka wawelskiego i jego okolice w doskonałej jakości.
Jako ostatnie miejsce do odwiedzenia na naszej mapie wybrano Tatry. Przeczytano fragment podania „O śpiących rycerzach” i przeniesiono się na szczyt Giewontu (za pomocą Google Earth). Uczestnicy mogli obejrzeć panoramę Tatr „stojąc” obok słynnego krzyża. I u również wykorzystano możliwości serwisu www.360cities.net. Pokazano widok ze szczytu Giewontu, przeniesiono się nieco niżej na szlak, a następnie podziwiano najsłynniejsze tatrzańskie jezioro - Morskie Oko latem i zimą.
Na koniec wycieczki pokazano uczestnikom pewien obrazek związany ze znaną legendą i poproszono o podanie jej tytułu. Stasze dzieci nie miały problemu z identyfikacją podania „O Panu Twardowskim” (na obrazku widoczny był rysunkowy Księżyc, na którym stał człowiek). Zagadka nawiązywała do kolejnego punktu zajęć, a mianowicie do prezentacji Księżyca, Marsa i widoku rozgwieżdżonego nieba. Wspólnie doszukiwano się śladów Twardowskiego na Księżycu i ufoludków na Marsie. Pokazano słynne gwiazdozbiory (Małą i Wielką Niedźwiedzicę) i wyszukano Gwiazdę Polarną.
Następnie przeniesiono się jeszcze raz na Ziemię by chwilkę poszybować nad Warszawą symulatorem lotu.
Podsumowując zajęcia zaproponowano dzieciom trzy zabawy: dopasowanie herbu miasta do legendy, krzyżówkę-wykreślankę, w której pojawiły się słowa związana z wycieczką oraz odnajdywanie na mapie miejscowości, które zostały podczas warsztatów odwiedzone. Uczestnicy z rozwiązywaniem quizów nie mieli najmniejszego problemu.
Na zakończenie zajęć rozdano wszystkim ulotki podsumowujące najważniejsze zagadnienia poruszane w trakcie zajęć, wraz z wykazem programów, stron www i narzędzi internetowych używanych podczas ich realizacji.
Warsztaty spotkały się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem przez uczestników. Dzieci bardzo żywo uczestniczyły w zadaniach, wykazały się ogromnym zainteresowaniem tematem. Były niezwykle aktywne i żądne wiedzy. Zajęcia okazały się strzałem w dziesiątkę, ponieważ część nauczycieli wiosną organizowała wycieczki do Warszawy i Krakowa, a wiele klas w ostatnim czasie omawiało legendy polskie, zatem warsztaty stanowiły dla nich doskonałe podsumowanie i uzupełnienie treści programowych.