28-230 Połaniec, ul. Stefana Czarnieckiego 5
tel. +48 15 8650 633
kontrastWersja dla niedowidzących
rozmiar A- A A+
Przeszukaj stronę w celu odnalesienia szukanej frazy
Biuletyn Informacji Publicznej Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Połańcu

Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Połańcu
Zdjęcie budynku
Książki
Pani
previous arrow
next arrow

W styczniu 1945 roku hrabia Herman von Rollholz ukrył w Połańcu skarb. Była to szkatuła wypełniona mnóstwem drogocennych pierścieni skradzionych z polskich muzeów. Chciał po nie wrócić, gdy nadejdą spokojniejsze czasy. Nie zdążył. Zginął tuż przed zakończeniem wojny. Szkatułka przeleżała w ukryciu do naszych czasów. Okazuje się jednak, że niedawno została odnaleziona. Znalazca nie ma jednak dobrych intencji. Zamiast oddać ją do muzeum planuje skarb wywieźć i sprzedać. Trzeba go powstrzymać! Złodziej znalazł szkatułkę i ukrył ją ponownie w pobliżu Kopca Kościuszki. Grupa detektywów nie zważając na czyhające niebezpieczeństwo 24 sierpnia 2024 roku wyrusza z misją odnalezienia skarbu i oddania go prawowitemu właścicielowi. Kto będzie pierwszy – złodziej czy detektywi? Jak odnajdą skarb nie wiedząc gdzie został ukryty?

Brzmi jak początek powieści sensacyjnej? Blisko. To fabuła rodzinnej gry detektywistycznej, która odbyła się w sobotę 24 sierpnia u podnóża Kopca Kościuszki w Połańcu. Gra zorganizowana została przez Miejsko-Gminną Bibliotekę Publiczną w Połańcu pod hasłem „W gąszczu tajemnic” i była pierwszym elementem zadania „Strasznie dobre książki!” realizowanego w ramach programu Promocja Czytelnictwa ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Grę poprowadził Krzysztof Petek - pisarz, podróżnik i detektyw. Autor książek sensacyjno-przygodowych dla wszystkich pokoleń. Organizator wypraw samochodami terenowymi do Transylwanii, Czarnobyla, Skandynawii, Mołdawii i Albanii i ekspedycji do Ameryki Południowej, na Daleki Wschód, na Kamczatkę i Syberię. Czytelników swoich książek zabiera także na doroczne obozy survivalowe, prowadzi szkolenia ratunkowe, przeprawowe, samoobrony, retoryki i erystyki. Ponadto jako licencjonowany detektyw prowadzi śledztwa kulturowe, jest poszukiwaczem skarbów, zaginionych dokumentów i nieustraszonym badaczem śladów przeszłości.

O tym wszystkim uczestnicy sobotniego wydarzenia mogli się dowiedzieć na poprzedzającym grę detektywistyczną spotkaniu autorskim, które odbyło się o godzinie 11.00 w Bibliotece. Spotkanie zatytułowane zostało „Detektyw z plecakiem - opowieść o śledztwach na trzech kontynentach” i stanowiło wprowadzenie do dalszej części wydarzenia. Pisarz skupił się na swoich książkach i wspomnieniach z dalekich podróży do Ameryki Południowej, na Syberię i do innych nieodkrytych zakątków świata. Pokazywał zdjęcia z wypraw i ciekawie opowiadał o napotkanych po drodze ludziach. Wciągająco i nieco przerażająco relacjonował swoja wyprawę między innymi w rumuńskie Karpaty śladami Wlada Palownika, legendarnego hrabiego Drakuli, znanego ze swojego okrucieństwa.

Po spotkaniu autorskim wszyscy wyruszyli z Biblioteki na miejsce gry detektywistycznej. Równo o godzinie 13.00 Krzysztof Petek czekał na uczestników w sztabie akcji. To tu gracze dowiedzieli się o ukrytym przez hrabiego Hermana von Rollholza skarbie i zostali poproszeni o odnalezienie go. Zanim jednak mogli wyruszyć w teren musieli zostać poddani specjalistycznemu szkoleniu obejmującemu techniki łamania kodów, spostrzegawczości, samoobrony i radzenia sobie w trudnych warunkach. W końcu kto wie co mogło ich spotkać w lesie? Chętnych do odnalezienia skarbu było wielu, zatem zostali podzieleni oni na trzy grupy. Na czele każdej z grup stanął dowódca odpowiedzialny za przestrzeganie reguł gry, zasad bezpieczeństwa i za kontakty ze sztabem akcji. Bezpieczeństwo ponad wszystko! To na ręce dowódców została przekazana pierwsza zagadka i klucz do jej rozwiązania. Rozwiązanie jej wymagało skupienia, logicznego myślenia i pracy zespołowej. Było kluczem do odnalezienia kolejnej wskazówki, a ta do kolejnej i kolejnej… Aż do ostatniego finałowego zadania, a było ich wiele. Należało między złamać szyfr zapisany alfabetem Morse’a, odnaleźć ukryty w lesie kamień z zaszyfrowaną wiadomością, spotkać się w lesie z tajemniczym „rudzielcem” a także… zaśpiewać piosenkę o Chińczyku. W przypadku napotkania trudności można było prosić w sztabie akcji o pomoc, jednak podpowiedź drogo uczestników kosztowała… Koniec końców, po niemal trzech godzinach zmagań, wszystkie grupy odnalazły ukryte tropy i rozwiązały zagadki. Ale tylko jedna drużyna mogła odnaleźć skarb! Teraz liczył się czas. Kto pierwszy ten lepszy! Najszybciej miejsce ukrytej szkatuły odgadła drużyna numer dwa. Gracze biegiem wyruszyli by wydobyć skarb! Po otwarciu skrzynki oczom detektywów ukazały się drogocenne pierścienie. Gracze przez chwilę tylko mogli podziwiać skarb, ponieważ należało jak najszybciej zabezpieczyć go w sztabie i wysłać w podróż do muzeum.

W podziękowaniu za odnalezienie skarbu a także na otarcie łez, które pojawiły się niektórym po oddaniu pierścieni, detektywi otrzymali nagrody. Były to detektywistyczne gry karciane. Na uczestników czekały także upieczone na ognisku kiełbaski. Podczas posilania się prowadzący grę zabawiał wszystkich uczestników wydarzenia opowieściami z licznych podróży, anegdotami z wypraw i życia osobistego. Wydarzenie zakończyło się wspólnym śpiewem przy akompaniamencie gitary. Okazało się, że Krzsztof Petek ma jeszcze jeden talent – potrafi grać na gitarze i śpiewać.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyjęli zaproszenie do wspólnego spędzenia czasu w ten upalny sobotni dzień. W szczególności młodszym uczestnikom, którzy dzielnie wytrwali do końca gry. A nie było łatwo!

Składamy serdeczne podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie wydarzenia, w szczególności panu Adamowi za organizację ogniska.

Partnerem medialnym wydarzenia był Portal Informacyjny - polaniec.com.pl

Logo_MKiDN_PL_kolor_biale_tlo_CMYK.jpg

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

1
2
3
4
6
5
7
8
9
10

 

 

Dyskusyjne Kluby Książki
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych